שומן טראנס, סיבה טובה לצאת מהמסיבה

קונים בריא > אוכל בריא > קטגוריה ראשית > טיפים > מפת האתר > מושגים דיאט

תרגום ועריכה: חן אדדי, B.Med.Lab.Sc, CI.H, מטפלת בתזונה וצמחים למודעות ואנרגיה

טראנס זה לא רק סוג של מוסיקה. טראנס הוא סוג של שומן. למעשה, ישנם שני סוגים של שומן טראנס, האחד טבעי במערכת העיכול של מעלי הגרה, והשני מלאכותי ומיוצר על ידי האדם. מאמר זה יעסוק בשומן הטראנס המלאכותי אשר הוכחה פעילות המזיקה לבריאותנו במחקרים רבים.

צי'פס זה לא קלוריות. הוא מכיל שומן טראנס שקשה מאוד להתפטר ממנו, גם בדיאטה.

צי'פס זה לא רק קלוריות. הוא מכיל שומן טראנס שקשה מאוד להתפטר ממנו, גם בדיאטה.

 

מהו שומן טרנס?
שומן טראנס מיוצר על ידי הוספת מימן לשמנים צמחיים ,למעשה זהו שומן מלאכותי אשר חומצות השומן שבו עברו תהליך הקרוי הידרוגנציה (הוספת מימנים). הוספת המימנים הופכת אותו לשומן רווי, ונותנת לו מרקם מוצק. הוא משמש לעיתים קרובות בתעשיית המזון מהיר, בה מטגנים כמעט כל דבר, כולל עוף. מעבר לכך, שומן הטראנס נוכח גם בעוגיות, בפיצה, במרגרינה, ומוסתר במזונות רבים אחרים.

מדוע משתמשים בשומן טראנס?
שמן צמחי נוזלי, שמכיל בעיקר שומן בלתי רווי אינו יציב בחימום, אפייה או טיגון. הוא גם נוטה להתחמצן ולהתקלקל יחסית מהר. שומן טראנס הוא לרוב שומן מוצק בטמ"פ החדר. הוא עמיד יותר בפני פגעי הזמן ושומר על על טריות ועמידות האוכל לאורך זמן יותר.

בשומן טראנס נעשה שימוש נרחב ב'ג'אנק פוד' בזכות מספר תכונות שהופכות אותו מאוד מושך עבור יצרני מזון. הוא זול לייצור, מאריך את חיי המדף של המזון ומסייע ליצור מרקם מפתה מאוד בפה, אך עם זאת, שומן הטראנס מאיץ עלייה במשקל ומסוכן לבריאות.

מהן ההשפעות השליליות של שומן הטראנס על הבריאות?
1.כולסטרול -
שומן הטרנס גורם לעלייה של הכולסטרול הרע LDL וירידה בכמות הכולסטרול הטוב HDL ובכך הגברת הסיכון למחלות לב.
2
. דיסליפמיה – עלייה ברמת הטריגליצרידים והכולסטרול (שומני הדם).
3. סוכרת –
הפרשה מוגברת של אינסולין וסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת סוג 2.
4
. טרשת עורקים – התפתחות תהליכי דלקת וטרשת עורקים.
5. עלייה במשקל - מחקרים עדכניים מתחילים להראות כי שומן טראנס קשור יותר בעלייה משקל מאשר שומנים אחרים. שומן טראנס אינו מתעכל באותו אופן בו מתעכלים שומנים טובים. למעשה הוא גורם לתגובה דלקתית בגוף, אשר מגבירה את הקורטיזול ואת רמות הגלוקוז בדם.

"השפעות שומן הטראנס גרועות מהצפוי," על פי חוקר ווייק פורסט, ד"ר לורנס לרודל, "דיאטות עשירות בשומן טראנס גורמות לחלוקה מחדש של רקמת השומן בבטן, ועשויות להוביל למשקל גוף גבוה יותר, גם כאשר סך צריכת הקלוריות בדיאטה נמצא בשליטה."

אם כך, בעוד השפעת צריכת ג 'אנק פוד על המשקל שלנו גדולה מאוד כשלעצמה, מזון זה אינו רק עתיר קלוריות, גם ששומן הטארנס שהוא מכיל, למעשה מאיץ את העלייה במשקל שלנו עוד יותר! מחקרים חדשים מראים גם את הקשר בין צריכת שומן טראנס לבין מטאבוליזם של חומצות שומן אחרות דוגמת אומגה 3. חוסר באומגה 3 וצריכה מוגברת של שומן טראנס יכולים להביא לטרשת עורקים ולהתפתחות מואצת של הסינדרום המטאבולי.

דאגו לבריאות שלכם
המוניטין של שומן הטראנס נהיה גרוע יותר ויותר. מקומות כמו שווייץ, דנמרק, ניו יורק כבר החלו בקביעת כמות מותרת של שומן טראנס, בשל חשש לבריאות האזרחים שלהם. ה FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) החליט כבר ב – 2006 לחייב את כל יצרני המזון לסמן את תכולת שומן הטרנס על גבי אריזות המוצרים. המטרה היא ליידע את הצרכנים לגבי המצאות שומן הטראנס ולאפשר להם לבצע קניה בריאה יותר.

מוצרי מזון פונטציאלים המכילים שומן טראנס:

פופקורן למיקרוגל טעים מאוד, אך מכיל שומן טראנס.

פופקורן למיקרוגל טעים מאוד, אך מכיל שומן טראנס.

1. צ 'יפס - צ'יפס מטוגן הוא מקור "טוב" לשומן טראנס. למעשה, ככל שמשתמשים יותר בשמן הטיגון, כמות שומן הטראנס עולה, לכן, בכל מקרה עדיף לטגן צ'יפס בבית עם שמן קנולה, מאשר לאכול אותו בחוץ, ובכלל עדיף להמעיט ככל האפשר בנישנושו.
2. ביסקוויטים, עוגיות, עוגות, מאפים, סופגניות – שימוש במרגרינה מוסיף שומן טראנס לתפריט שלנו ללא ידיעתנו. במרגרינה יש 2.7 גרם לכל כף. בחמאה יש פחות מגרם אחד לכל כף..
3. ג'אנק פוד – צ 'יפס, כנפי עוף, נאגטס עוף, עוף מטוגן, בלינצ'ס, פנקייק או פיצה.
4. חטיפים מלוחים, מתוקים, קרקרים – גם בהם חבוי שומן טראנס.כדאי לבדוק את עטיפות המוצרים אחת לאחת.
5. פופקורן במיקרוגל – מאוד טעים אבל לא זול בשומן טראנס.
6. מזון קפוא ומעובד דוגמת שניצלים, מנות חמות.
7. רטבים ותוספים - אבקות מרק, רטבים לבישול, תבשילים מהירי הכנה.

איך נמנעים משומן טראנס?

1. כשאתם לוקחים מוצר מהמדף, בדקו את רשימת המרכיבים עבור שומן טרנס ושומנים אחרים. בתווית המוצר. הערך התזונתי מסומן על גביה.

מומלץ להפחית את הצריכה של שומן טרנס ללא יותר מאחוז אחד מצריכת הקלוריות היומית. שימו לב גם לשמות כמו "שמן מיומן", "ציר ירקות" או "שמן מיומן בחלקו", כולם מהווים כינויים לשומן טרנס.

2. להשתמש בשמנים טבעיים כמו שמן קנולה, שמן זית או שמן סויה. אפשר להשלים את השומנים גם ע"י אכילה של מזונות העשירים בשומן בריא כמו אבוקדו, טחינה ואגוזים.

3. חמאה עדיפה על פני מרגרינה. אך גם חמאה היא שומן רווי. יש להשתמש בה בכמות קטנה.

לא ניתן להגיב למאמר זה.