טיפים לתזונת ילדים

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > דיאטה ותזונה נכונה לילדים > קטגוריה ראשית > טיפים > מאמרים נבחרים

מאת: מערכת Diet

הקניית הרגלי תזונה בריאים ונכונים לילדים אינה דבר של מה בכך. מה קונים בסופר? איך משלבים את הפיצה והחטיפים? ובכלל, איך חוצים את המשוכה הזו בלי לעורר התנגדות מצד הילדים?

1. סל הקניות:
התחילו בעריכת שינויים בסל הקניות: הדרך למשפחה בריאה מתחילה בעגלת הקניות ובארונות המטבח: דאגו כי עגלת הקניות תכיל 40% פירות וירקות, 20% חלבונים: בשר רזה, עוף, דגים וקטניות, 20% דגנים: אורז, לחמים ופסטות, 10% חלב ומוצריו, כולל יוגורט, 5% שמנים ושומנים (שמן קנולה, אבוקדו, אגוזים), והעדיפו מזונות טריים/ קפואים על פני משומרים.

בכל הקשור לתזונת ילדים, היו יצירתיים

בכל הקשור לתזונת ילדים, היו יצירתיים

חווית קניה בטוחה לתזונה בריאה:
בין מדפי הסופרמרקט – הקצביה.
בין מדפי הסופרמרקט – מחלקת מוצרי החלב.
בין מדפי הסופרמרקט – מחלקת הלחם ודגני הבוקר.

2. סוויצי'ם ביום יום:
עשו סוויץ' קטן ועוד סוויץ' קטן ועברו בהדרגה לדגנים מלאים ופחמימות מורכבות: לחם, פיתות, לחמניות ופסטה מקמח מלא, אורז מלא ושלבו  גריסים, כוסמת ושיבולת שועל.
החליפו בהדרגה את דגני הבוקר המתוקים של ילדיכם בדגני בוקר מלאים לא ממותקים והוסיפו בהתחלה מעט סוכר. מומלץ לנסות לשלב ממתיקים טבעיים במקום הסוכר.

3. היו מודלים לדוגמא:
מומלץ לשבת יחד לארוחות משותפות ולאכול מאותם תבשילים. אל תצפו שהילד יאכל אורז מלא עם ירקות וטופו כשאבא אוכל סטייק עם צ'יפס. כדאי להגיע להסכמה בין ההורים בנושא האוכל המוגש בארוחות השונות.

4. שינוי תפריט הדרגתי:
שינוי התפריט מחייב הדרגתיות: טעם הלחם העשוי קמח מלא וטעמו של האורז המלא שונה ממה שהכרנו עד כה. בכל שבוע הכניסו סוג מזון חדש אחד לתפריט מאותה קבוצת המזון:
כך למשל בשבוע אחד נסו להחליף את האורז הלבן הסטנדרטי באורז מלא, בשבוע שלאחריו פסטה מקמח מלא במקום פסטה מקמח לבן וכד'.

נסו לעניין את הקטנים שלכם באמצעות המתכון לעוגיות טחינה ושיבולת שועל, או באמצעות המתכון לאורז מלא ועגבניות מיובשות.

5. מזונות חדשים – הפתעה נעימה
מזונות חדשים לגמרי יכולים להכניס הפתעה נעימה לתפריט כמו גריסים במרק או קטניות בפירה.
אם הילדים מתקשים לקבל את השינויים האריכו את הזמן בין מזון חדש אחד לאחר.
מומלץ להציע מזונות חדשים במנות קטנות "לניסיון" לדוגמא: 1-2 כפות ואז לאפשר לילד לבקש עוד.
הגישו מזון חדש בצורה מפתה: הר של אורז מלא שבקצהו חיה אהובה/ חייל צעצוע/ דגל, פרצוף מחייך המורכב מרכיבי הארוחה עשוי לעודד את הילד הסרבני ביותר, בית עשוי מלחם מלא עם גבינה 5% וירקות וכן הלאה.
כדאי להעזר בסבלנות, ילדים קטנים רגישים לשינויים במזונם ולרוב אינם מעונינים במזונות חדשים, לכן מומלץ להציע מזון חדש יותר מפעם אחת, יתכן והמזון החדש יהפוך רצוי רק כאשר הוא יהיה מוכר לילד.

נסו את המתכונים עם המרכיבים המפתיעים:
הילד אוהב מחית (פירה)? נסו את המתכון למחית כרובית. נסו גם את המתכון לקציצות גזר ברוטב

6. יצירתיות:
היו יצירתיים – השתדלו שכל ארוחה תהיה מורכבת ממינימום 3 צבעים שונים, ניתן להשיג זאת באמצעות שילוב ירקות טריים ומבושלים בארוחה.
הילדים לא אוהבים עוף או דגים? חיתוך הבשר בצורות שונות, פירוקו או הכנסתו לסלט תגביר תיאבון. דג שלם עם פרצוף לא הולך טוב תמיד עם ילד רגיש, אז השתמשו בפילה או קוביות בשר דג.

קבלו רעיונות מהמתכונים לעוף, בשר ודגים

בכל מקרה במידה והילד מסרב, הציעו תחליפים לאותו סוג מזון שהכנתם מבעוד מועד, גם הם בריאים למדי.
אל תשכחו לגוון – הציעו ירקות טריים שונים כמו גזר וברוקולי לצד הארוחות השונות ולא רק העגבנייה והמלפפון הקבועים. הוסיפו לאורז המלא תוספות שונות כמו תירס, מאש, קטניות שונות, בשלו ירקות שלא נהגתם לבשל עד כה: כרשה, דלעת וכן הלאה.
הציעו ממרחים ותוספות בריאות ומגוונות לכריכים מלחם מלא. הגוון הוא המפתח לתכנון התפריט על פי פירמידת המזון לילדים, והמזונות המוצעים לילד צריכים לכלול מבחר מכל קבוצות המזון.

7. "עוד ביס קטן בשביל אמא"
כדאי להמנע מהקשר השלילי תזונה – רגש העלול להוביל בגיל מאוחר יותר לאכילה רגשית והפרעות אכילה. אל תנחמו ילד עם מזון ובמקביל אל תשתיקו ילד עם ממתק, זה פתח בדוק לצרות, אין כמו חיבוק טוב ואוהב או נשיקה גדולה לניחום ילד פגוע והסחות דעת לילד צורח. "עוד ביס קטן בשביל אבא", "חתיכה מסכנה אין מי שיאכל אותה…" או "הלחם עצוב, יזרקו אותו לפח" – הם משפטים פחות רצויים.

8. אפשר גם ג'אנק, במידה!
הילד "משוגע" על המבורגר ופיצה? אין בעיה! לא כדאי למנוע לגמרי מהילד ממתקים, חטיפים או אוכל מהיר. קבעו לכך זמן, מומלץ אחרי ארוחת הצהריים.
יש גם אפשרות להכין אוכל מהיר בבית: החליפו את לחמניות ההמבורגר בלחמניות מקמח מלא, הקפידו על המבורגר העשוי 100% בשר וצלו אותו בתנור ללא טיפת שמן,  מדהים לראות כמה שומן הוא מכיל בעצמו. צ'יפס ניתן לאפות בתנור או במיקרוגל ויש גם רטבים דלי שומן למכירה בסופר.

9. הורים עסוקים
עם כל הכבוד לעבודה, התזונה ואורח החיים הבריא לא פחות חשובים.
קבעו יום-יומיים בשבוע לבישולים, בימים אלו תוכלו להכין את המרכיבים הדורשים בישול ממושך, כגון אורז מלא, פסטה מקמח מלא ושאר הדגנים המלאים.
מרקים ורטבי בישול, החזיקו במקרר/ הקפיאו.
מנות חלבוניות כמו עוף ודגים ניתן לצלות תוך זמן קצר בתנור ולכן אין צורך להכין מראש או להכין פעמיים בשבוע ולשמור במקרר.
החזיקו במקרר תמיד: קופסא שומרת טריות עם ירקות טריים חתוכים, ממרחים כמו חומוס, טחינה משומשום מלא, גבינות 5%, פסטרמה דלת שומן, טונה וביצים לכריכי בריאות של הרגע האחרון.
כמו כן כדאי שתמיד יהיו בבית: דגני בוקר מלאים לא ממותקים, חטיפי בריאות, לחמים וקרקרים מחיטה מלאה, קטניות שונות.
מתקשים עם הקניות? הכינו רשימת קניות קבועה של מצרכים שאתם צריכים שתמיד יהיו בבית וביום הקניות קחו אותה איתכם והשלימו את החסר.

הייטק: על הדבש ועל העוקץ. הנטורופתית איה הוד חושפת את הנזקים האפשריים בעבודה בלתי מתפשרת.

10. אף פעם לא מאוחר
זכרו כי לעולם לא מאוחר – גם אם כרגע נראה לכם שזה לא ילך, אל תתייאשו. ייתכן והתהליך ייקח קצת זמן אולם בסופו של דבר ניתן להשיג תוצאות גם עם הילד העקשן ביותר.
שתפו את הילדים בתהליך הקניות, הרכבת התפריט והכנת הארוחה עם המרכיב החדש. שיתוף כזה עשוי לעודד אותו לטעום בעצמו מהמזון החדש בלי שום ניסיונות מצידכם.
עודדו את ילדיכם להרכיב ארוחת ביניים או כריך משלושה או ארבעה מרכיבים בריאים אותם תציעו בפניהם, בצורה כזו תשיגו שתי ציפורים במכה אחת: הילד ילמד את עקרונות התזונה הנכונה ואף יטעם מהמנות הבריאות אותן הכין.

לא ניתן להגיב למאמר זה.