לשתות תה בדיאטה

קונים בריא > אוכל בריא > קטגוריה ראשית > טיפים

מאת: כלנית אושפיז - נטורופתית, תזונה, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה ואימון הוליסטי.

יתרונותיו הרבים של התה אכן משווים לו מעמד של מקור תזונה חיוני בתפריט היומי.teaa

מעבר להנאה הבסיסית שבשתייתו, ולתחושות הנעימות שהוא משאיר אחרי, הוא עשיר בתועלת תזונתית שאינה בטלה מול מאכלים אחרים.

1. תה בדיאטת הרזייה:
בתמצית התה הירוק, פרט לקפאין ישנו גם חומר בשם קטקין (CATECHINS). לשני חומרים אלה ביחד יש אפקט הממריץ את קצב חילוף החומרים ומכאן הסיוע בתהליכי הרזיה. פעילות חומרים אלה משוייכת למערכת העצבים המרכזית ועלולה להביא לעליה בלחץ הדם.

2. מניעת נזקי חמצון:
מחקרים מוכיחים שמפאת התכולה הגבוהה של פוליפנולים (נוגדי חמצון) העוזרים במניעת נזקי חמצון, שתייתו מפחיתה בצורה משמעותית את הסיכויים לחלות במחלות שקשורות לתהליכים חמצוניים, כמו: סרטן, מחלות לב, כלי דם וטרשת עורקים. היעילות של נוגדי החמצון עולה על זו של הויטמינים והמינרלים הקיימים בתה ולכן מייחסים בעיקר לתה הירוק חשיבות רבה במניעת מחלות אלה.

3. הורדת כולסטרול
התה הירוק כאמור מכיל כמות רבה של קטקין (ככל שהעלים איכותיים יותר ופחות מעובדים כמות הקטקין מרובה יותר). חומר זה אובחן גם כתורם להורדת רמת הכולסטרול. ולכן מומלץ לסובלים מרמת כולסטרול גבוהה לשלבו בתפריטם היומי.

4. מניעת דלקת מפרקים
בתה ירוק יש שני מרכיבים: אפיגאלוקאצין גאלאט ואפיקאטצין גאלאט, שיכולים לעזור במניעת דלקת מפרקים ניוונית (ארתריטיס) ע”י חסימת האנזים שהורס את הסחוס. אם כבר נגרם נזק למפרקים, ייתכן שהוא לא יועיל; אך אם שותים אותו באופן קבוע במהלך החיים במשך שנים, הוא יכול לעזור במניעה. EGCG מגן מפני הריסת הסחוס. ומפחית נפיחות וכאבי מפרקים.

5. שיפור הזיכרון
חוקרים בבריטניה מצאו כי תה שחור וירוק הצליחו לעכב חומרים הקשורים במחלת האלצהיימר (אובדן זיכרון, יכולת ריכוז, שיפוט והבנה). מסתבר כי תה ירוק ושחור מצליחים לעכב אנזימי מפתח במוח הקשורים בפגיעה בזיכרון. על פי המחקר, השפעתו המעכבת של התה הירוק נמשכה שבוע, בעוד שבתה השחור נמשכה יום אחד בלבד.

6. מניעת מחלות לב
מחקר שנערך ביפן (בהשתתפות 9,000 נשים) הראה שנשים ששתו פחות מ5- כוסות תה ליום היו בעלות סיכון כפול ללקות בשבץ מוחי. הפנולים, המצויים בתה, מגינים מפני חמצון הכולסטרול, שעלול לגרום לנזק בכלי הדם. שתיית תה מרובה מונעת התפתחות טרשת עורקים ולאחרונה נמצא, שתה מגן גם בפני עליה של הומוציסטאין, (גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם), הודות לתכולת החומצה הפולית בתה. נוכחות חומצה פולית, יכולה גם לתרום לפעילות המגינה בפני סרטן ויש לה חשיבות רבה גם בבריאות מערכת העצבים, העיניים ומערכות אחרות.

7. מניעת אוסטאופורוזיס
מחקר שנערך בקיימברידג’ על 1134 נשים בגילאים 65-76 הראה שנשים ששתו לפחות כוס אחת של תה ביום שיפרו את צפיפות העצם באופן משמעותי לעומת נשים שלא שתו תה. השיפור בצפיפות העצם לא היה תלוי בשתיית קפה או עישון.

8. מניעת מחלת הסרטן
מחקרים אפידמיולוגים הראו כי אצל מי ששותה תה בכמויות גדולות, קיים סיכון נמוך יותר לחלות בסוגי סרטן מסוימים, בעיקר בסרטן קיבה, בסרטן מערכת העיכול ובסרטן שלפוחית השתן. כמו כן מסייע התה בלחימה בסרטן ושט, עור, סרטן כבד הנגרם באמצעות חומרים מסרטנים (אפלטוקסין) ועוד. לאור ממצאים אלו, הציעו שימוש במרכיבים הפעילים של התה למניעה מוקדמת בכל השלבים של התהליכים הסרטניים במעי.

9. שמירה על בריאות השיניים
מחקר הראה ששטיפת שיניים בתה שחור בין הארוחות הקטינה גדילת חיידקי שיניים ומנעה במידה רבה היווצרותם של פלאק ושל חורים בשיניים. (כמובן שמדובר בתה ללא סוכר). רופאי השיניים שערכו מחקר זה טוענים ששתיית תה שחור בין הארוחות עושה אותו אפקט.

2 תגובות ל“לשתות תה בדיאטה”

  1. מאת יפעת:

    מדהים!!! לא ידעתי שלתה יש כ"כ הרבה יתרונות.
    אני רצה להכין לי תה ומהר…

  2. מאת שמעון:

    אבל מה קורה עם הספיגה של חומצה פולית וברזל? האם זה יכול להוביל לאנמיה?