איך לשמור על הבריאות בגיל הזהב:

10 טיפים לתזונה נכונה לקראת חזרה לבית הספר

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער

לקראת החזרה ללימודים, שירלי קיטרון, דיאטנית ורוקחת בסופר-פארם, מציעה טיפים לשמירה על תזונה מאוזנת של ילדנו במהלך יום הלימודים.

עם תום החופש הגדול וחזרה לשגרה ולסדר יום של לימודים או גנים, כדאי לעשות סדר גם בתזונה של הילדים, כדי שיוכלו לשמור על ריכוז וערנות. שירלי קיטרון, דיאטנית ורוקחת ברשת סופר-פארם, מציעה טיפים לתפריט תזונה מאוזנת לילדנו במהלך היום:

1. הקפידו על ארוחת בוקר- ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר במהלך היום, היא למעשה נותנת את ה"דלק" לגוף ומאפשרת לו לתפקד טוב יותר במהלך כל היום תוך שמירה על ערנות וריכוז. לפיכך עליה להכיל מנת חלבון ומנת פחמימה, למשל פחמימות כמו דגני בוקר מלאים עם חלב,

אכילה מאוזנת נותנת ריכוז וכוח לילדים בביה"ס.

אכילה מאוזנת נותנת ריכוז וכוח לילדים בביה"ס.

חטיף בריאות המכיל פירות, דוגמת חטיף הבריאות של Life מסדרת וולנס המכיל יוגורט ומשמש ביצה קשה, גבינה לבנה ועוד.

נקודה נוספת וחשובה בהקשר של ארוחת הבוקר היא התמודדות עם ילדים "סרבני א. בוקר". כפי שהרבה מבוגרים אינם נוהגים לאכול בבוקר כך גם הרבה ילדים מוותרים על הארוחה החשובה הזאת. ישנן שתי דרכים להתמודד עם הבעיה: הראשונה- שבו עם ילדיכם ואיכלו איתם. דוגמא אישית היא הרבה פעמים המפתח לפתרון בעיות. השנייה- במידה והילד מסרב לאכול בסמוך לקימה מהשינה, הרשו לו לקחת את ארוחת הבוקר לדרך. רוב הסיכויים שבחלוף שעה מרגע ההתעוררות הוא ירצה לאכול ויאכל את הכריך או דגני הבוקר בדרך לבית הספר.

2. ציידו את ילדיכם בארוחת עשר מזינה- עד ארוחת הצהריים מומלץ שהילדים יאכלו ארוחה נוספת בהפסקה, שיכולה להיות כריך מלחם, לחמנייה או פיתה. על מנת שהם יחושו שבעים העדיפו להכין את הסנדביץ' מלחמים שעשויים מקמח מלא ועשירים בסיבים תזונתיים הגורמים לתחושת שובע לאורך זמן.

3. מה לשים בכריך- מילות המפתח הן גיוון ובריאות: נסו לשלב ממרחים בריאים, דוגמת גבינות עד 9%, טונה, טחינה, חומוס, חביתה, ביצה קשה, אבוקדו ועוד. רוב הסיכויים שילדיכם יעדיפו ממרח ממותק, ולכן מומלץ להגבילו לפעם בשבוע ולהעדיף ריבה, ממרח חרובים וחמאת בוטנים על פני שוקולד וממרח חלבה.

4. לצד הכריך ירקות ופירות – לצד הכריך שמכיל חלבון ופחמימה חיתכו לילדיכם פרי או ירק. במקרה הזה, הם ישתכנעו לאכול במידה ותשקיעו באריזה ובחיתוך.

5. זמן הכנת  הארוחה ליום הלימודים- ההמלצה היא להכין בבוקר, כיוון שהטריות והויטמינים של הכריך, הירקות והפירות נשמרים טוב יותר. אך גם אם אתם לחוצים בזמן בבוקר אפשר לעשות זאת בערב שלפני ולשמור במקרר. העיקר שתשקיעו מחשבה ועשייה בארוחה מזינה.

6. תוספת קטנה לילדים גדולים- לילדיכם בכיתות הגבוהות שמסיימים את יום הלימודים בין 14:00 ל- 15:00 הוסיפו חטיף בריאות, כיוון שהם יהיו זקוקים לתוספת תזונתית. גם במקרה הזה העדיפו את חטיפי הבריאות מופחתי הקלוריות, העשירים בסיבים תזונתיים ובעלי תוספות של פרי על פני אלו המתוקים, דוגמת חטיף בריאות של Life מסדרת וולנס בתוספת בננה תמר, תפוחים, תה ירוק וויטמין B, המכיל רק 65 קלוריות לחטיף.

7. השקיעו בארוחה מאוזנת גם בתום יום הלימודים- אמנם יום הלימודים מסתיים בשעות הצהריים, אך גם להרכב הארוחות שבהמשך היום יש משמעות רבה על ילדיכם. תזונה חסרה באופן כללי ואצל ילדים בפרט מביאה לחסרים בברזל הנחוץ לשמירה על ריכוז, התפתחות, ערנות וחיוניות. הקפידו להכין ארוחת צהריים וארוחת ערב המכילות פחמימות, חלבונים וירקות טריים או מבושלים. החלבונים בארוחת הצהריים יכולים להיות בשר, עוף, הודו ודגים ואילו בארוחת הערב ביצה, טונה, גבינות עד 9% ועוד. בארוחת הצהריים תוכלו לבחור מבין הפחמימות הבאות: אורז, תפוחי אדמה, פסטה, תירס, אפונה, בורגול, קוסקוס ועוד ובערב פרוסת הלחם, פשטידה, דגנים מלאים ועוד יעשו את העבודה.

8. תוספי תזונה לילדים- מומלץ רק במצב של חוסר בויטמינים כלשהם. זאת תוכלו לבדוק באמצעות בדיקת דם פשוטה אצל רופא הילדים. במידה ומתעורר הצורך ישנם היום בשוק מגוון רחב של מולטי ויטמינים המותאמים לילדים בצורת סוכריות או שוקולדים אותם תוכלו לשלב בתפריט היומי שלהם.

9. הגבילו את צריכת החטיפים והשוקולדים- מעבר לעובדה שהם עשירים בקלוריות, מחקרים מצאו כי החטיפים המעובדים מכילים לא פעם חומרים מלאכותיים הגורמים לאי שקט. העדיפו ונסו להרגיל את ילדיכם לאכול פירות כקינוח לארוחה ואם זה לא מצליח לפחות הגבילו את צריכת המזונות הללו למקסימום חטיף אחד ביום.

10. ובלי קשר לאוכל..- נסו לשבת עם ילדיכם לפחות לארוחה אחת ביום, חברתכם והדוגמא האישית שתתנו להם בזמן הארוחה יעניקו להם הרבה מעבר לבריאות תקינה. כמו כן, הקפידו על ארוחות צהריים וערב בשעות קבועות, מקלחת ושעות שינה סבירות – ילד זקוק לגבולות ולסדר יום…..

ב ה צ ל ח ה !

לא ניתן להגיב למאמר זה.