הקניית הרגלי אכילה ויחס חיובי לאכילה אצל ילדים

קונים בריא > אוכל בריא > קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > דיאטה ותזונה נכונה לילדים > מאמרים נבחרים

תקציר

המאמר נותן המלצות להורים להקניית הרגלי אכילה בריאים והקטנת הסיכון להפרעות אכילה .

איך נקנה לילדינו יחס חיובי ובריא לאוכל ולאכילה?   / נכתב ע"י רינה בלום, עו"ס ופסיכותרפיסטית, מומחית לטיפול בהפרעות אכילה.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מדאיגה של הופעת הפרעות אכילה מסוגים שונים גם אצל ילדים לפני גיל ההתבגרות. הפרעות אלה קשורות במידה לא מבוטלת ליחס שגוי ולא בריא לאכילה ולמזון שאנו כהורים מעבירים לעיתים מבלי להתכוון לילדינו. על פי הגישה הנרטיבית העוסקת רבות בהפרעות אכילה ובטיפול בהן, יש להקפיד על הכללים הבאים:

  1. חשוב לשמור על הקשר שבין אכילה והנאה:, אין לאלץ את הילד/ה לאכול מה שאינו/ה אוהב/ת. יחד עם זאת, כדאי להמשיך ולחשוף אותו/ה למאכלים שונים ומגוונים (חשיפה היא הצגת המאכלים על שולחן האוכל מבלי לבקש או לנסות לשכנע לאכול אותם).
  2. יש להשתדל מאד לשמור על הקשר שבין אכילה לבין תחושת רעב או שובע: כולנו נולדים עם מנגנון שכזה כשהוא בריא לחלוטין והתפקיד שלנו לשמור שלא ישתבש. ניתן לעשות זאת על ידי מתן מזון לילדים רק כשהם מצהירים שהם רעבים ולא כי "הגיע הזמן לאכול". כמו כן חשוב לשאול את הילד/ה בסיום הארוחה האם הם מרגישים שבעים.
  3. להשתדל לא להכניס "מדידתיות" ועיסוק ב"חישובים" בכל הקשור לאכילה. מבוגרים רבים  אוכלים על פי משטר קפדני של דיאטה עם חישובי קלוריות  וחישובי משקל של המזון. דבר זה אינו טוב הן למבוגרים והן לילדים: בדרך כלל משטר דיאטה כזה אינו מצליח לאורך זמן ורק משבש את המנגנונים עליהם דובר בסעיף 1 ו-2 שלעיל.
  4. לא לדבר עם הילדים על חשש מהשמנה כמו: "אל תאכל/י את זה כי זה משמין". במקום זה דברו על "המזון הזה בריא" או "לא בריא".
  5. לא להכניס תנאים לאכילה: "אם תאכל את העוף אתן לך את הקינוח". הדבר מקבע את השינאה למזונות מסויימים ואת הערגה למזונות האחרים.
  6. לא לעודד את הקשר בין מצוקה רגשית לבין אכילה: לא לנחם או לפצות את הילדים שנמצאים במצוקה רגשית כלשהיא באמצעות מזונות מנחמים כמו ממתקים או עוגות.

רינה בלום,עו"ס טיפול נרטיבי טיפול פרטני, זוגי ומשפחתי מומחית בטיפול בהפרעות אכילהhttp://www.hebpsy.net/narrativ

לא ניתן להגיב למאמר זה.